PZL P.11b Fighter in Romanian Service No. 72518 skala 1:72 IBG

45,00 zł
Brutto
Dostawa w ciągu 2-4 dni

PZL P.11b Fighter in Romanian Service No. 72518 skala 1:72 IBG

Ilość
Add to wishlist

 

Polityka bezpieczeństwa

 

Zasady dostawy

Gwarancja bezpiecznej płatności

PZL P.11 – polski samolot myśliwski konstrukcji inżyniera Zygmunta Puławskiego z okresu przed II wojną światową. Produkowany w Polsce w zakładach PZL w latach 1934–1936, a także na licencji w zakładach IAR w Rumunii. Jednomiejscowy górnopłat konstrukcji metalowej z odkrytą kabiną i stałym podwoziem, napędzanym silnikiem gwiazdowym. W chwili wejścia do służby w 1935 należał do światowej czołówki pod względem nowoczesności, lecz w 1939 roku ustępował już znacznie osiągami nowym samolotom niemieckim. Mimo to, w najliczniejszej wersji P.11c był podstawowym polskim myśliwcem podczas wojny obronnej w 1939. Zwany potocznie „jedenastką”, uznawany jest za symbol polskiego lotnictwa wojskowego okresu kampanii wrześniowej. Myśliwców P.11a i P.11c używało 12 eskadr myśliwskich z 15, wchodzących w skład Brygady Pościgowej oraz lotnictwa armijnego. Używany ponadto bojowo na froncie wschodnim II wojny światowej przez lotnictwo rumumuńskie, które również przejęło część polskich samolotów.


Zainteresowanie nową konstrukcją wyraziła już na początku Rumunia, która jako pierwsza 22 kwietnia 1933 zamówiła 50 maszyn seryjnych, oznaczonych jako P.11b. Przez to, P.11b stała się pierwszą produkowaną wersją P.11. Wykonano ich 49, w tym pierwsze 20 samolotów serii K (P.11b-K) miało węższy pierścień Townenda, bez kolektora spalin (z indywidualnymi rurami wydechowymi jak w P.7a), a dalsze 29 samolotów serii L miało szerszy pierścień z kolektorem spalin w przedniej części (wprowadzony później też w samolotach serii K). Płat, część konstrukcji kadłuba, usterzenie poziome i wiatrochron – trójkątny w rzucie z boku, przejęto z samolotu P.7a ; napęd stanowił silnik Gnome-Rhône 9Krsd o mocy 500/515 KM z dwułopatowym śmigłem. Cena płatowca bez silnika i uzbrojenia wynosiła 82 000 zł. Dostawy opóźniły się z uwagi na oczekiwanie na silniki i miały miejsce latem 1934. Jako pięćdziesiąty samolot dostarczono w 1936 prototyp wersji P.11f.

Specyficzne kody

EAN13
4544032769253

16 innych produktów w tej samej kategorii:

Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny, jeżeli tego nie akceptujesz, opuść ją.