W latach osiemdziesiątych Volvo seria 700 była w czołówce popularności na całym świecie. Wprowadzona po raz pierwszy w 1982 roku, charakteryzowała się dużą dbałością o szczegóły i wysokim poziomem wykończenia, zgodnie z pozycją "premium", do której dążył szwedzki koncern, zarówno na rynku europejskim, jak i amerykańskim. Pierwszym modelem, który pojawił się w sprzedaży było Volvo 760. Początkowo dostępny w wersji sedan, wyróżniał się czystymi, kwadratowymi liniami i pionową tylną szybą. Układ napędowy był dostępny z jednym z dwóch silników 6-cylindrowych, benzynowym z wtryskiem paliwa w układzie V o pojemności skokowej 2 849 cm3, a także 6-cylindrowym rzędowym turbodieslem o pojemności 2 383 cm3. W 1985 roku gama została poszerzona o wersję kombi, która odniosła znaczący sukces handlowy na niektórych rynkach europejskich, między innymi ze względu na równowagę pomiędzy komfortem a wszechstronnością. Gama silników seryjnych została również później rozszerzona o nowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem.